mandag den 1. april 2013

Gammel dukkevogn og en dåbskjole

I går var udendørsdag. Jeg nød solens stråler, mens pavillonen, loftet, skuret og containeren blev tømt for alle de ting vi skal have med på loppemarked når tiden og muligheden tillader det. Det hele blev pakket i traileren og sat på lageret. 4 paller + det løse.. Hmm... Gud ved om en stand på markedet er nok...?

Mange af tingene til loppemarkedet er fra den trailerfuld guld jeg fik sidste år. Resten af tingene herfra kommer aldrig på loppemarked - de bliver her hos mig :o) 
Der i blandt denne dukkevogn, som jeg gav en kærlig hånd i aftes. Nu har bamsen fået en seng med nyt sengetøj ;o) 


Borten med de hæklede ænder lavede jeg sidste år efter en broderiopskrift - nu kom den frem i lyset.


Efter den store oprydning er der plads til pynt og hygge der hvor man kommer op ad trappen (før flød her i papkasser...) Oldemors gamle symaskine og familiens dåbskjole er støvet af, og kommet til værdighed.


Dåbskjolen syede min farmor da min far skulle døbes d. 30 nov. 1949 - sjovt nok på det der blev min fødselsdag 26 år senere. Håndsyet af det man kunne få lige efter krigen.
Siden er 23 andre blevet døbt i kjolen, incl. mig selv og mine drenge. Alle navne og datoer er sirligt broderet på, men mit kamera er desværre ikke i stand til at tage billeder af det...


Traileren indeholdt også 3 andre dukkevogne, en i træ og to i kurveflet. Jeg ved ikke hvad jeg skal med dem, men de fik lov til at blive her hjemme...



Godt man har et stort loft... :o/

Drengene vil på BMX-banen - jeg følger trop. Ha en dejlig dag og nyd solen, sidste påskedag og de aprilsnar der dumper ned i hatten :o)

20 kommentarer:

  1. Ej hvor hyggeligt Lise. Jeg arvede også MIN farmors gamle symaskine, men har ikke været lige så god til at bevare den som dig. Understellet stod i mange år i vores stue med en marmorplade på, og var vores skrivebord. I dag står det i vores søn og svigerdatters kolonihave med en ny plade på. Tror selve symaskinen ligger på loftet i vores gamle hus. Det må jeg lige have set, når vi skal tømme det. Sikke en flot dåbskjole. Det er blevet til et hyggeligt hjørne med mange minder. Kh Helle ;O)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tror der står rigtig mange understel med div. bordplader, men det er heller ikke meget man kan bruge dem til, når de er intakte - Jeg har i vært fald ikke tænkt mig at starte fodpedalen op ;o)

      Slet
  2. He he he. Hvor er det pudsigt at du lige nu kommer frem med gamle pileflettede dukkevogne. Jeg har nemlig lige fået samlet en dukkevogn til mit barnebarn. Den har jeg jo selv flettet... Kalechen skulle ha været lidt højere. Men der skal en anden teknik til.
    Var det sådan at man kunne tigge sig til lidt flere fotos af dukkevognene, set fra siden og evt bunden. Ok hvis du ikke har lyst. Det ville bare være fedt at have noget gammelt at gå ud fra i næste forsøg;-)
    Skønne ting du har, og historien bag dåbskjolen er dejlig. Kan den klare en generation mere?
    Jeg skal også igang med sengetøj til dukkevognen, måske jeg skulle finde det gamle mellemværk frem af gemmerne.
    Kh. Hanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg så din søde dukkevogn. Den er så kær.
      Jeg sender nogle billeder til dig en dag. kan sagtens forstå dig - altid sjovt at have noget at kigge efter :o)

      Dåbskjolen kan sagtens klare flere ture i kirken. Der er passet godt på den. Min farmor værnede over den med sit liv, så den er passet og plejet efter alle kunstens regler :o)

      Slet
  3. Ihh - jeg tror der må være mange skønne sager iblandt det der skal med på marked...
    Jeg synes den andebort er virkeligt yndig

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er rigtig mange gode ting. Mange havde jeg fat i flere gange, men blev nødt til at beherske mig. Har desværre ikke plads nok.. Hvilket jo nok er godt det samme :D

      Slet
  4. Ih altså, de er da bare så skønne de små flettede dukkevogne - dem kan jeg godt forstå du beholder :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nænner slet ikke at skille mig af med dem - bliver måske en gang om mange år farmor... Den undskyldning må kunne bruges ;o)

      Slet
  5. Hvor er den fin den dåbskjole <3
    Vi har samme tradition i vores familie, at dåbskjolen er brugt siden min morfars dåb.
    Skønne dukkevogne - dem ville jeg også beholde.

    Ha' en fortsat god dag.
    Kh Birgitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja den er kær. Man kan finde rigtig mange dåbskjoler der er tyve gange kønnere og mere praktiske end denne, men det er historien der tæller :o)

      Slet
  6. Fine, fine ting, som rigtig kommer til sin ret:)

    SvarSlet
  7. Hvor ser det bare fint ud... meget meget let og enkelt.
    Og sikke en historie med dåbskjolen. Jeg syntes det er dejligt når ting fortæller en historie - og ellerbedste når det er en historie som hører til familien eller én selv....
    Håber I har haft en dejlig påske, og at det var gang i den på BMX banen :-)
    Knus Susan

    SvarSlet
    Svar
    1. Der var fuld gang i den på BMX-banen. Jeg holdt mig til luftning af hunden, men drengene var godt røde i kinderne bagefter :o)

      Slet
  8. Det er da vist en lille guldskat du har fået gravet frem ;O) Historien bag dåbskjolen gør den helt unik, pas nu godt på den til næste generation.

    Mona

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg passer på den kan du tro. Kunne være sjovt den kom i brug igen :o)

      Slet
  9. Hvor er det bare kært, Lise - og så fint med den gamle symaskine! :)

    Kh. Pia

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Pia :o)
      Er super glad for resultatet.

      Slet
  10. Svar
    1. Tak :o)
      Pynter noget mere end en flok papkasser ;o)

      Slet


Elsker kommentarer så læg endelig en hilsen :o)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...