tirsdag den 6. marts 2012

Pileflet

Kom forbi en lille gårdbutik på Sorøvej ved Ringsted i formiddags, hvor der var skilt ude med pil.
Bilen blev drejet ind på den lille gårdsplads og frem fra stuehuset, kom en ældre mand med blød hat, gamle beige arbejdsbukser, træsko og cerut i munden... Hvad kan jeg hjælpe med?
Nederst i haven bag brændeskure og hønsegårde lå nogle kæmpe bunker skåret pil. Han undskyldte meget han endnu ikke havde fået sorteret dem endnu, men hvor meget jeg skulle bruge? Havde forestillet mig en 20-30 grene, sagde jeg. Hvis du kan bruge dem, så kan du selv tage lige dem du vil, sagde han på flydende midt-sjællandsk. Jeg var ikke så kritisk. Det var bare en ide og jeg skulle jo ikke bruge så mange, så jeg pillede lidt ud fra bunkerne. Ta du nu bare nogle ordentlige håndfulde fortsatte han, og samlede selv sammen fra en anden bunke.
Bagagerummet på Kia'en var nærmest fyldt med pil, da vi hver især havde sluppet den favnfuld vi havde med. Hvor meget skylder jeg? spurgte jeg, mens jeg tænkte pile-priser og hvor mange kontanter jeg engenlig havde i pungen... Er en 50'er for meget? spurgte han.
Jeg takkede og bukkede og lovede at vende tilbage og hente mere, hvis jeg fik brug for det.

Så er der nogen der skal igang med pileflet, så kan jeg varmt anbefale den ældre herre med cerutten på Sorøvej ved Ringsted :o)

Da jeg fik tømt bilen så der sådan ud i drivhuset...
I 2011 så jeg flettede piletræer på en planteskole - men til en pris langt over hvad jeg ville gi. Senere så jeg dem i en have, hvor hun selv havde været i gang med at flette... Nu har jeg lavet dem selv :o)
Har aldrig leget med pil før, og om de nu vender den rigtige vej, og er flettet rigtig ved jeg ikke, men er sikker på at hvis jeg husker at vande og de slår rødder, bliver de rigtig fine.
Min tommelfinger er øm som bare pokker, efter at ha snoet mange små stykker tråd om samlingerne, men jeg er glad for resultatet.
Nu jeg havde de mange pilegrene, fortsatte jeg ved hønsegården..

Nu er jeg kold. Har ondt i ryggen og tommelfingeren nægter at samarbejde, men der står stadig et større vred grene, så mon ikke jeg skal ha lavet lidt flere små flettede træer en anden dag? Jeg tror det :o)






10 kommentarer:

  1. Har lige lagt indlæg på også http://fletogsjov.blogspot.com/2012/03/piletrer.html. Om pilen vender korrekt kan du altid huske på at "øjnene" skal vende opad, eller ved at den tykke ende skal vende nedad.Dit belgiske flet ser godt ud. Du får altid de flotteste træer hvis du fletter med pil uden sideskud... Glæder mig til at se flere :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for info :o) Dejligt med input fra en kender. Er helt sikkert ikke sidste gang jeg skal lege med pil :o)

      Slet
  2. Lise Jeg kan sagtens ha et par flettede stående på min dejlige store terresse ;-)--Flotte blir de

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Helle. Mon ikke der kan blive til en værtindegave, en dag vi skal ud og guffe god mad ...? Griner.

      Slet
  3. Det ser da godt ud ;0) er vild med ideen ved hønsene.
    Er det orpington eller hvad er det for nogen høns du har?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Julie.
      Ja det er gule orpington. Min ynglings - lige så sløve og tunge i rø... som mig ;o)

      Slet
    2. He he ;0) De er herlige, jeg har haft dem i dværg engang

      Slet
  4. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  5. Hej, fandt lige din blog ved et tilfælde, og har meldt mig som fast læser.
    Jeg har lige siddet og læst nogle af dine indlæg, spændende læsning må jeg sige. Og god inspiration.
    Flot flet du har fået lavet. Har aldrig selv prøvet, men det ser spændende ud.
    Forårs hilsner fra Marianne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne - og velkommen :o)
      Jeg kiggede lige forbi på din side - der kommer jeg til at bruge mere tid :o) Spændt på at følge haveprojektet.
      Ang. pileflet kan jeg kun anbefale dig at springe ud i det. Jeg er faldet fuldstændig for det ;o)

      Slet


Elsker kommentarer så læg endelig en hilsen :o)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...