lørdag den 2. juni 2012

DIY - Hæklede håndklæder i muslingemønster

Så fik jeg afsluttet første håndklæde til køkkenet - og straks startet op på nr. 2 i lidt tykkere garn.
 Det hvide håndklæde endte med at være 33x47 cm. Det sandfarvede bliver en anelse breddere.

Jeg har til det hvide håndklæde brugt 2 ngl. alm. bomuldsgarn og nål nr. 3.
Mønsteret er deleligt med 6 + 1.
Start med 86 lm (den sidste lm er vendemaske)

1.rk: 1 fm i 2. lm fra nålen. *spring 2 lm over, 5 stg i næste lm, spring 2 lm over, 1 fm i næste lm* Gentag fra * til * til sidste lm. Vend med 3 lm (vendemasker)
2 rk: 2 stgm i første m, *spring 2 stgm over, 1 fm i næste stgm, spring 2 stgm over, 5 stgm i næste fm* Gentag fra * til *, og slut med 3 stgm i stedet for 5 stgm i sidste fm. Vend med 1 lm (vendemaske)
3. rk: 1 fm i 1. m, *spring 2 stgm over, 5 stgm i næste fm, spring 2 stgm over, 1 fm i næste stgm* Gentag fra * til *, slut med 1 fm i sidste stgm. Vend med 3 lm (vendemakser).
Fortsæt med 2. og 3. række til arbejdet måler ønsket længde (Her 47 cm)

 Fastmaskekant: Jeg har hæklet 3 rækker fastmasker i hver side. Har set dem med fastmaskekant hele vejen rundt, men synes personligt det er synd, da muslingerne danner en fin bølgekant - smag og behag :o)

Hæklet strop: Find midten af håndklædet og hækl en lm-bue. Start med 1 km i fm til højre for midten, hækl 7 lm og hækl 1 km i fm til venstre for midten. Vend og hækl 14-15 fm omkring lm-buen. Luk af.

Håndklæde nr. 2 er hæklet af lidt kraftigere bomuldsgarn på nål 3½. Her er jeg startet med 74 lm.
Nu mangler det bare en god snurretur i vaskemaskinen, så det også kan suge vand - en mindre detalje når vi snakker håndklæder ;o)

Det bliver ikke i dag, for der har vaskemaskinen været på overarbejde...
Farmors guldskat har været gennem storvask og saks/symaskine har været i brug i dag for at omdanne noget af det til puder m.m. til brug i pavillonen.

Jeg nåede 2 puder og betræk til skummadrassen fra Jysk. Se flere billeder i morgen...

He he... Jeg manglede stof til madrassen, så vi rundede Stof & stil i Roskilde i aftes. Sgu hårdt kun at sætte næsen efter det man skulle købe, og ikke liiiige snuse rundt og blive fristet - jeg fik 5 minutter! (Mand, børn og hund ventede i bilen, og tiden på bordbestillingen i den restaurant vi skulle på, var mere end tæt på...) Men jeg nåede at finde, få klippet og betalt det hørstof jeg skulle bruge inden tiden udløb!
Er det ikke lige før jeg fortjener en præmie? ;o)

Sofaen kalder med hygge og hæklenål. Håber også I møder en venlig sofa på jeres vej gennem lørdag aften.

11 kommentarer:

  1. Opskriften er printet ud og når jeg er færdig med hættetrøjen til mellemste pigen vil jeg lave nogle Halager køkkenhåndklæder :o)

    SvarSlet
  2. Spændt på at se dine "Halager-håndklæder" ;o)

    SvarSlet
  3. Hvor er det bare en super spændende og inspirerende blog! Når jeg er færdig med mine andre håndklæder vil jeg prøve din opskrift af, de er super søde :-)

    SvarSlet
  4. jeg er også gået igang med et håndklæde med muslinge mønsteret, så fint.
    http://livetinordvest.wordpress.com/2013/05/20/sprutte-tid/

    SvarSlet
  5. Dine håndklæder er rigtig fine og jeg tror snart, at jeg kaster mig over at prøve dem.
    Dog giver dit maskeantal ikke helt logik for mig.
    Du skriver, at det skal være deleligt med 6 + 1 men samtidig starter du håndklæderne med hhv. 86 og 74 masker? Det giver da ingen mening ... eller er det bare mig, der er fattesvag her søndag morgen (?) ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Merete
      Dejligt at høre :o)
      Den første maske tælles ikke med når man slår en række lm op - derfor den ene maske.
      Kh Lise

      Slet
  6. Hej Lise
    Jeg gogglede efter hæklet muslingemønster, og vupti, så var du der igen :-) Tak fordi du deler - er det ok at jeg linker til din opskrift og kopierer dit billede?
    mvh. Hanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Det er helt ok du kopierer mit billede så længe du også linker til bloggen :o)
      Kh Lise

      Slet
  7. Men hverken 86 eller 74 er deleligt med 6 - jeg forstår det heller ikke helt

    SvarSlet
  8. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  9. Tak for opskriften. Jeg er lige gået igang så jeg har kun lavet de første 3 rækker, men opskriften er god og nem at forstå.

    SvarSlet


Elsker kommentarer så læg endelig en hilsen :o)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...