onsdag den 28. november 2012

Strikkede grydelapper af den grove slags

Mangler du en hurtig julegave kunne de her måske være en idé...?

Tykke grydelapper strikket af stofgarn fra Stof og stil (magen til zpagetti-garn) på pind 10.

De er super nemme (og hurtige). Slå 20 masker op og strik ret til de er kvadratiske. Luk af og hækl 8 luftmasker i den sidste maske til ophæng...

Jeg fik lavet et sæt i aftes - og startet op på endnu et i sort. Overvejede at hækle en kant rundt om dem med tyndere garn, men lod idéen ligge da jeg godt kan li deres grove struktur.

Glæder mig til at få dem afprøvet, for de er så tykke og jeg tvivler stærkt på, at varmen kan finde vej fra det ildfaste fad til fingrene, som ellers godt kan være problemet med hjemmelavede grydelapper - i vært fald dem jeg har haft i hænderne...

Fandt idéen HER. En norsk blog hvor du også kan se dem med træknapper og stofmærke med stempel fra Søstrene Grene.

17 kommentarer:

  1. Hvor pudsigt er det lige ;0) I aftes gik jeg igang med nøjagtig det samme, i sartblå zpagetti på pind 8 og 15 masker ;0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Griner.. Er det det man kalder "to sjæle en tanke..." ;o)
      Det er godt nok imponerende, når man tænker på hvor mange ting der bliver lavet rundt i de små hjem.

      Slet
    2. Ja det må man sige ;0) min måler 21 x 21

      Slet
    3. Hvor meget er der brug til disse her ?

      Slet
    4. Kan dårlig huske det, men mener ikke det var mere end en enkelt rulle

      Slet
    5. Jeg er ny i strikke verden når i siger strikke ret mener strikke ret på en side og vrang
      På bagsiden?

      Slet
  2. Jeg har nogle stort set magen til fra IKEA købt for nogle år siden. Fordi de er så tykke, synes jeg, at de skal være lidt større end normalt, for at de kan foldes ordentligt. Måske jeg skulle prøve at lave nogle selv... De er rigtig fine :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Irene.
      De her er 22x22 cm. Perfekt størrelse :o)
      Så dem også i en forretning for nogle år siden, og har haft dem i baghovedet siden. Da jeg så dem på den norske blog måtte jeg bare igang ;o)

      Slet
  3. God idé med grydelapper. Sådan nogen kan man altid bruge.
    hilsen Mona

    SvarSlet
    Svar
    1. Og får man får mange kan de altid bruges som bordskånere ;o)

      Slet
  4. Fed idé! Og enkel! I LIKE : )

    SvarSlet
    Svar
    1. Hurtig og enkelt - I LIKE TOO ;o)

      Slet
  5. Thank you a lot for sharing this with all of us you actually understand what you
    are speaking about! Bookmarked. Kindly additionally talk over with my web site =).
    We will have a hyperlink trade agreement among us
    My web-site - natural ways to get rid of acne scars

    SvarSlet
  6. Hurrah! Finally I got a weblog from where I know how to
    actually get useful data regarding my study and knowledge.
    Here is my homepage : remove acne

    SvarSlet
  7. Har forsøgt mig med disse skønne grydelapper. Er meget novice, og er gået i stå helt til slut. Har lukket af og hæklet luftmasker til stroppen, men så går jeg kold. Skal jeg nu lukke stroppen af og hæfte den og enden fast i grydelappen, eller skal stroppens anden ende hækles fast i grydelappens kant? Og så en sidste ting; hæfter du enderne på tværs (i maskeretningen) eller i grydelappens kant?
    Bedste hilsner Anna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anna
      Når du har hæklet stroppen lukker du af og syr tråden fast, så det danner en løkke/strop. Zpagettigarn er ikke lige til at "sy fast" men få hæftet den ved at følge maskerne i det du har strikket a la garnet er strikket dobbelt - lidt svært at forklare, men håber det giver mening :o)
      Kh Lise

      Slet
  8. Jeg forstår præcis hvad du skriver. Og tak for svaret :-)) Ville normalt være gået til min strikkeguru, men idet det er hende, der skal aftage grydelapperne til jul, er jeg meget taknemmelig for din hjælp.
    Mange hilsner Anna

    SvarSlet


Elsker kommentarer så læg endelig en hilsen :o)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...