torsdag den 26. maj 2016

Drivhuset's fjernsynsoptræden - og planternes grokraft


I aftes var mit drivhus, potteskur og staudehave i fjernsynet på TV2 øst i programmet "Ud i haven - Drivhuset 5" med de skønne værter Jesper og Sille.

Programmet kan ses - eller genses HER

Jeg synes det blev en kanon udsendelse de fik sammensat, og sjovt at høre Jesper fortælle, om det jeg ser som mit lille fristed og stressfri zone. Men mest af alt forbavsede det mig, hvor vildt alt ting er vokset på de to uger der er gået siden de var her og optage programmet...
Det er kun godt to uger siden jeg plantede de små tomatplanter indkøbt i planteskolen. Små stilke med 5 blade. Peberplanter og agurker der dårligt kunne nå rundt om spiralpinden de skal støtte sig til hen over sommeren.
Og se det i dag....


1 meter høje tomatplanter med blomster og de første grønne tomater.


Peber og agurker, der inden jeg ser mig om kan fylde madkassen med friske hapsere..




Krydderurterne har hygget sig herinde, men skal snart ud på terrassen og stå lige der hvor de er nemme at plukke når der skal grilles og hvor de er tæt på køkkenet. Eneste minus ved det, er at jeg kommer til at savne deres duft her inde - den er fantastisk.


Selv om drivhuset er i et lille format, skal der være plads til en siddeplads. At sidde her og nyde duftene, planterne og vagtlernes småsnak mens de konstant søger efter små insekter er en nydelse. Bare 5 minutter her efter en lang dag, kan underrette mirakler ved ens energidepoter.

Det lille bord er egentlig en fod til et askebæger. Dem vores bedsteforældre havde stående i stuen dengang det var før.. Jeg skruede en bakke på toppen og gav det en gang maling. Nu fungerer det som et lille bord, perfekt til at få planter op i højden og spare lidt gulvplads..


Og blomster skal der også være plads til - for øjnenes, næsens og nydelsens skyld :o)





Mens jeg tog billeder i drivhuset, kom hønemor forbi med sine små kyllinger.


Det er lige før de vokser lige så hurtigt som planterne i drivhuset...

6 kommentarer:

  1. Jeg har lige nydt udsendelsen fra dit fine drivhus og have:-) Det hele vokser stærkt i denne varme og det er skønt at du snart har agurker - jeg har endnu ikke plantet agurker.
    Har du altid døren til drivhuset lukket, eller sætter du net for døren så vagtlerne ikke smutter ud?

    SvarSlet
  2. Dejlig udsendelse om dit fine drivhus og have. Det hele vokser så stærkt i øjeblikket - ikke mindst med den regn, vi har fået. I hvert udendørs ;-)
    så søde de små vagtler er. Vi er ved at bygge drivhus, men det går nok ikke med vagtler, når vi har to jagtlystne katte.

    SvarSlet
  3. En rigtig god udsendelse, og 2 fantastiske behagelige værter : 0 ) hyggeligt drivhus og potteskur du har...sikke en fart dine planter har på, det bliver lækkert lige om lidt, at kunne hente agurker mmm...Tak for kigget. God aften og snart weekend. VH Carina

    SvarSlet
  4. Skønneste kig ind i dit drivhus og dit lækre planterum. En af de bedste haveudsendelser, jeg nogensinde har set. Rigtig dejlig sommer i haven. Kh Susanne, mitkrearum

    SvarSlet
  5. Jeg har også nydt udsendelsen og hvor ser der dejligt ud både i have og drivhus. Sikke en skøn høne ( er det en orpington ?) og kyllinger. Har lige hentet æg hos vores orpington mand, så nu krydser jeg fingre for at der kommer kyllinger, hvis ikke æggene bliver mast. (Der er allerede gået to i stykker)

    SvarSlet
  6. สล็อต เล่นง่ายเข้าง่าย ปากทางเข้า สะสมเกมสล็อตพีจีออนไลน์ไว้อย่างยัดเยียดแล้วหลังจากนั้นก็เป็นเว็บที่มาแรงที่สุดของยุคนี้ PG SLOT เว็บตรงไม่ผ่านเอเย่นต์ แจ็กพอเพียงตแตกเยอะมาก

    SvarSlet


Elsker kommentarer så læg endelig en hilsen :o)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...