mandag den 29. juni 2015

Drivhuset


Drivhuset, der ligger i hjørnet af staudehaven som jeg skrev om HER, er lige under 10 m2. I år har jeg prøvet på at begrænse mig der inde.. Det gik også næsten..
5 forskellige tomatplanter, en melon, basilikum, 4 agurkplanter, en vin og 2 chiliplanter.. For uden en rose, clematis, dahlier, anemoner og en hel masse husløg. Og ikke særlig meget gulvplads tilbage!


For enden af drivhuset har jeg fået plads til et lille cafebord og en stol, så duften af drivhus og synet af planterne kan nydes på tætteste hold, mens vagtlerne pipler rundt om fødderne på mig.

Over bordet har jeg hængt en gammel lysekrone som jeg fandt i en jernbunke. Planen var at få pyntet den lidt, men inden jeg nåede så langt havde vinen kastet sin kærlighed - og lange ranker omkring den...


Lige inden for døren har jeg et plantebord stående. Efter jeg har fået lavet potteskuret, har det kun været brugt til planter og hygge. På væggen en gammel altankasse til bast og snor.



Rosen dufter helt vidunderligt - men navnet må I ikke spørge om. Det var en lille pind jeg købte i Rema 1000 forrige år. Nu stor og lækker - og burde være plantet ud i haven for længe siden.


Clematisen klippede jeg helt ned i foråret. Den fungerer som rumdeler mellem plantebordet og agurkplanterne.


Her ude har jeg flere ting hængende både på væggene og fra loftet, for at udnytte pladsen. Her under husløg i nogle gamle ampler.


Skamlen som jeg lavede HER, er snart helt groet til med sin "husløgspude".



I marts måned 2016 kommer en ny drivhusbog på markedet fra Politiken forlag. Jeg er meget spændt på den, for mit lille drivhus bliver en del af denne bog.


Under plantebordet bor vagtlerne i et aflagt kaninhus...


... og kigger man ind af vinduet kan man se 4 små fine æg, som vagtelhønen passer godt på.


Jeg har 2 høns og en hane her ude. De bor i drivhuset året rundt. De allerhårdeste vintre har de fået en varmelampe hængt op om natten. Ikke at det har været nødvendigt, meeeen alligevel :o)


De spiser alt hvad der bevæger sig af skadedyr og andre insekter i drivhuset, og har forlænget bl.a. agurkernes sæson med op til en måned. Samtidig er de utrolig hyggelige at have rendende. Deres små pip og evige søgen efter mad giver et helt specielt liv i drivhuset.
De har altid kanarieblanding stående i en lille skål. Samlet på et helt år spiser de omkring 3 kg - om sommeren bliver skålen stort set ikke rørt, da de finder rigelig mad i insekterne m.m.


Både sidste og forrige år fik vi kyllinger, og jeg håber at vi igen i år, får oplevelsen af familieforøgelse i drivhuset. Kyllingerne har nærmest været umulige at tage billeder af. Bitte små og ufattelig hurtige. De er ikke større end en brombasse på to ben og lige så kære som de er små :o)


Eneste ulempe med vagtler i drivhuset er at døren skal holdes lukket. Ved hvert vindue har jeg sat hønsenet, for de skal ikke kunne flyve ud. De er bundfugle, men bliver de forskrækkede er de udmærkede flyvere..

7 kommentarer:

  1. Ih jeg r en stor beundre af dit drivhus. Jeg suger alt hvad jeg kan fra dine billeder.. Og glæder mig til at få et større drivhus til efteråret.. det er bestilt..

    Jeg kan godt høre at mine vagtler er en større race. De har spist en del mere foder... Men åh de er hyggelige.. Selvom de spiser mine kapilærkasser.. :-o
    Og alle blade der hænger nede i deres højde...

    SvarSlet
  2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  3. Sikke dog et liv der er i drivhuset, her leves, åndes, nydes og arbejdes,hvor indspirende og skønt :-). Et lille hus der udnyttes til fulde, så 10 m2 er nok, mere behøver man ikke, her kan alle være med, det er kun fantasien der sætter grænser og hvilken fantasi der bor der :-), kh Margit

    SvarSlet
  4. Sikke en hyggelig blog og drivhus - glæder mig til at følge med
    God Påske

    SvarSlet
  5. Spændende læsning og fine billeder til inspiration - og tak for linket til Drivhus-programmerne :-)

    Jeg går mildt sagt en del op i vagtler (så meget at kæresten er sat til at hækle en vagtel - sig til hvis du er interesseret i opskriften:-), og kan derfor se, at dine vagtlers foder, setup m.m. godt kan forbedres.

    Det bliver dog for omfangsrigt at gå ind i her, men i facebookgruppen 'Alt om Vagtler' har jeg lavet en større guide til netop kinesiske dværgvagtler i drivhus. Du finder gruppen her:

    https://www.facebook.com/groups/AltomVagtler/

    SvarSlet
    Svar
    1. Hahaha.. Den hæklede vagtel vil jeg gerne se når den er "født" ;o)
      Jeg har straks meldt mig ind i gruppen på FB - Alt ny viden er velkommen :o)

      Slet
    2. Yeah, tror dog først hun går i gang med hæklingen til vinter :-)

      Slet


Elsker kommentarer så læg endelig en hilsen :o)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...