torsdag den 7. februar 2013

DIY - Hæklet taske til vandflaske med stjerner og blomster

Så blev drengemodellen i de hæklede tasker til vandflasker også færdig, og som lovet kommer der her en DIY på både tasker og pynt.

Yngstemanden valgte at hans model skulle være sort med grønne stjerner - Yes boss!

Jeg valgte at lave et andet mønster på drengemodellen - men her kan du jo gøre lige som du har lyst. Opskrift til mønster på den beige-farvede taske og blomsten kommer længere nede i indlægget...

Denne opskrift passer til en vandflaske med en Ø på 6 cm. Ønsker du den skal passe til en drikkedunk eller lign. der er bredere i bunden, laver du bare et par omgange mere med 6 udtagninger på hver efter omg. 5, indtil den passer i størrelsen, hvorefter du fortsætter med omgang 6 i opskriften.

Hæklenål: 3,5
Garn: 2 tråde alm. bomuldsgarn.

Bemærk: Hver omg. afsluttes med en km.

Opskrift til den sorte taske: 
1: 6 fm i en magisk ring
2: 2 fm i hver m (12)
3: * 1 fm, 2 fm i næste m*. Gentag fra * til * omg. rundt. (18)
4: * 2 fm, 2 fm i næste m*. Gentag fra * til * omg. rundt. (24)
5: * 3 fm, 2 fm i næste m*. Gentag fra * til * omg. rundt. (30)
6-18: 1 fm i hver m.
19: 4lm, *spring 1 fm over, 1stgm, 1lm* Gentag fra * til * omg. rundt.
20-23: 4 lm, *1stgm i stgm, 1lm* Gentag fra * til * omg. rundt.
24-29: 1fm i hver m. - Bryd ikke garnet men fortsæt med hanken.


Hank: (hækles frem og tilbage i rækker)
1: 10 fm, vend
2: 1lm, 1fm, 2fm sammen (indtagning), 4 fm, 2fm sammen, 1fm, vend (8)
3: 1lm, 1 fm, 2fm sammen, 2fm, 2fm sammen, 1fm, vend (6)
4: 1lm, 1fm, 2fm sammen, 2fm sammen, 1fm, vend (4)
5 og til du har nået halvdelen af den ønskede længde på hanken: 1lm, 4fm, vend.

Gentag hanken på den anden side af tasken, og hækl de 2 hanke sammen med fastmasker. Hæft.



Stjerner:
De hæklede stjerner fandt jeg HER. For at få stjernerne mere spidse i enderne, valgte jeg at hækle 5 lm, 1lm i 2. maske fra nålen, 1fm, 1halvstgm, 1stgm i stedet for Stine's version.

Den lysegrønne er hæklet i en enkelt tråd bomuld på nål 2, den store med 2 tråde på nål 3,5.


Opskrift til den beige taske:
Denne er samme størrelse som den sorte - men igen, hækl et par omgange mere med 6 udtagninger på hver hvis du ønsker den bredere.

Hækl omgang 1-10 som den sorte.
11: 3lm, 1stgm, 1lm, 2stgm i første maske. Spring 3fm over. I 4 maske fra nålen hækles *2stgm, 1lm, 2 stgm. Spring 3fm over.* Gentag fra * til * omg. rundt.
12-18: Km frem til 1lm. I denne hækles 3lm, 1stgm, 1lm, 2stgm. *Spring 4stgm over. I næste lm hækles 2stgm, 1lm, 2stgm* Gentag fra * til * omg. rundt.
19-22: 1fm i hver maske.

Fortsæt med hank som beskrevet under den sorte.


Opskrift på blomst:
1: 7 lm. Samles med 1km til en ring.
2: *10 lm, 1km om ringen* Gentag fra * til * til du har i alt 7 buer med 10lm i hver. 
3: *1fm, 1 halvstgm, 8stgm, 2lm, 8stgm, 1 halvstgm, 1fm* om den første bue - Gentag fra * til * omkring de næste 6 buer. Hæft.

Sy en knap fast i midten af blomsten.

Jeg håber det er til at finde ud af - ellers er du velkommen til at skrive, hvis jeg har gjort mig fuldstændig uforståelig :o)

Ha en dejlig torsdag aften...



12 kommentarer:

  1. Den var kul.:)) og smart.:))

    ja jeg har vært i gang med strikkepinnene..Det har gått en strikkebølge over Norge med denne genseren, noen kjente fjes som startet det hele, og halve Norge har hermet..))

    Ha en kos kveld.:))

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er så fed den genser :o)

      Også en skøøøn weekend til dig.

      Slet
  2. Super god idé !
    og tak fordi du deler opskrift ..
    jeg kan sagtens forestille mig, at den vil være perfekt, fx hvis man skal ud at gå. Det er rart at have vand med + være fri for at slæbe på taske.
    hilsen Mona

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har virkelig manglet et sted til vandflasken - om så det er gå-turen med hunden, eller som tilskuer til drengenes fodboldkampe. Nu har jeg fundet det sted :o)

      Slet
  3. Takker rigtigt mange gange for DIY - sådan en må jeg simpelthen prøve at lave engang inden sommer og tiden, hvor vi slippes ud i det fri igen ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen mange gange velbekommen ;o)

      Slet
  4. Sikke en god ide! Hvor er den sød : )

    SvarSlet
  5. Super DIY Lise og endnu en skøn ting fra din hånd.
    Jeg er vild med den/de vandflasketasker og kan sagtnes se at det kan blive sommerens trend.
    Vandflasetaske i Halager-design ;o))
    -jeg er med og går gerne forrest ud i verden og reklamere for dig.
    Knus Hanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for din support kære :D

      Jeg siger til når tiden tillader Halager-design ;o)

      Knus

      Slet
  6. Den er bare så flot.
    Tak for diy :D den må helt klart afprøves på et tidspunkt.

    SvarSlet


Elsker kommentarer så læg endelig en hilsen :o)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...