søndag den 6. oktober 2013

Jesper Corfitzen skal flytte - så vi flyttede også...

Og hvem er Jesper..?
Jesper er landskabsarkitekt og ansat i Haveselskabet, hvor han bl.a. svarer på spørgsmål om haven, holder foredrag og rejser verden rundt. Jævnlig kan man høre hans stemme i radioen, hvor han snakker om.. ja, også haven :o)

Vi er så heldige at have Jesper og hans kæreste i vores nærhed, og netop nu er de ved at flytte fra Jespers barndomshjem. Jesper er opflasket med haven og var som lille dreng med til at sætte sten, flytte tusindvis af kubikmeter jord, og plante hele haven til.

Jeg var forbi haven i foråret og knipsede et par billeder, da det hele stod i fuld flor:



Bemærk havestolene på billedet oven over - Det er ikke planter der passer til altankassen...

Jesper har udvalgt mange af planterne til sin nye have. Nogle er også doneret til Haveselskabets have på Frederiksberg. Der er kørt i fast rutefart med små og større planter og i dag skulle de største så flyttes. Min kære mand stillede op med trailer og gravmaskine, for at flytte dem ved håndkraft var en umulighed.
Med de rigtige maskiner gik det som en leg, og da de var færdige ringede min telefon: 

"Lise, er der nogle planter du kunne tænke dig i haven..?"

Om der var! Selv om de har flyttet over 100 planter, kunne man næsten ikke se det i haven og efter mine ønsker til farve og idéer, samt Jesper's anbefalinger blev bil og trailer fyldt endnu en gang...


Så fordi Jesper skal flytte - ja, så flyttede vi også... 5 kæmpe store rhododendron flyttede vi hjem på matriklen, samt en masse andre planter som høstanemoner, astilbe, en stor hortensia, bregner, primulaer, hasselurt, hostaer m.m.


På billedet her under har vi sat to af dem. De er højere end skuret og bredere end en bus. For pokker det bliver godt! Vores små rhododendron som skulle gro til og engang lukke hullet til indgangen af skuret, må der findes andre pladser til - hullet er lukket nu :o)

De sidste 3 dage er brugt i staudehaven, og egentlig manglede jeg kun lige at sætte forårsløg og lidt andre småting... Det måtte udsættes til i morgen, grundet Jesper's flytning - og det er så meget i orden med mig :o)


Ved hønsehuset er der også sket en hel masse, som jeg vil vise senere når jeg får sat batterier i kameraet.

Lige nu vil jeg bare gerne ind i sofaen. Jeg er træt. Glad, men træt - Rigtig træt... Og i morgen SKAL jeg altså ha sat de forårsløg!..

12 kommentarer:

  1. Tænk at være så heldig ! Dels at få så flotte planter - og dels lige at kunne få dem flyttet. For de er da vist ud over Bilka-bærepose-niveau ;o) din have bliver (endnu mere) superskøn.
    Og se bare hvad de store buske kan gøre. Og praktiske er de også.
    Tillykke med det :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Mona :o)

      Ja det er ikke hver dag man ser så store rhododendron - og så samtidig ha muligheden for at få transporteret dem hjem i haven. Jeg tror jeg vandt i lotteriet der ;o)

      Slet
  2. Ej hvor heldig kan man værer ;O) Ups kan se du har en give away kørende, kan lige nå at være med.

    Mna

    SvarSlet
  3. Svar
    1. Lige som Monet's have - eller som at være i himlen at gå rundt der mellem skyer af skønne blomster <3

      Slet
  4. Åh hvor heldigt. Det bliver lige prikken over i`et i jeres have. Glæder mig til at følge med til foråret, når de springer ud igen. Kh Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg glæder mig også helt vildt til at se dem blomstre.
      Aner ikke hvordan de ser ud, andet end nogenlunde hvilke farver de har. Bliver spændende, men tror på at Jesper har vejledt rigtigt ;o)

      Slet
  5. Dit heldige asen Lise. Tænk at blive begavet med sådan et læs skønne planter. Masser af arbejde, frisk luft, venner, drømme og plantehistorie, så bliver det vist ikke bedre.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg er Anette - mere end super heldig og lykkelig helt ned i lilletåen ;o)

      Elsker planter med historie bag, og vil sende mange kærlige tanker når blomsterfloret viser sig til foråret <3
      Sjovt som blomster og planter kan få en til at mindes. Har planter fra min farmors have, fra en lille, nedlagt skole på Stevns osv. Man husker dem, selvom selve planten måske ikke er den mest spændende... Nu husker jeg også Jesper og Co. Det er rart.

      Slet
  6. Jeg er med på Anette´s kommentar... Heldige asen :-) Det er virkelig guld I har fået der..... skønt for jer søde mennesker.
    Det må være spændende sådan at se hvordan haven pludselig er vokset vildt... fra ingen ting til størrelse MEGA *fnis*
    Knus Susan

    SvarSlet
  7. Hold da op I har en formidabel flot have...

    Mvh Hanne

    SvarSlet


Elsker kommentarer så læg endelig en hilsen :o)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...