tirsdag den 4. marts 2014

Nu dansk opskrift på hæklede påskeæg


Marie Samngård's svenske opskrift på hæklede påskeæg var at finde på Minna's skønne blog Blomsterverkstad i marts 2012 og siden jeg lavede dem i januar 2013 har jeg fået rigtig mange henvendelser på dem. Mange har haft problemer med at knække koden på den svenske opskrift og efter endnu en henvendelse i går, kontaktede jeg Minna og fik hendes tilladelse til at oversætte og udgive opskriften på dansk.

Forkortelser:
lm - luftmaske
fm - fastmaske
km - kædemaske
stgm - stangmaske
spr. - spring (over)
omg. - omgang
m - maske

Bemærk: 
I omg. 2, 3, 4, 6 og 12 starter omgangen med 3 lm. Disse 3 lm svarer til en stgm.
Afslut hver omgang med 1 km i den første hæklede maske i omgangen.

Garn og hæklenål:
Opskriften anbefaler hvidt hæklegarn der passer til hæklenål nr. 2,25 - mine blev hæklet med lidt tyndere garn på nål 1,75.


Start med 4 lm og dan en ring ved at lave en km i første lm.
1 omg: 1 lm, 10 fm i ringen. - Husk: Afslut hver omg. med 1 km.
2 omg: 3 lm, 1 stgm i samme m, * 1 lm, spr. 1 fm over, 2 stgm i  næste m *. Gentag fra * til *. 1 lm.
3 omg: km frem til første lm-bue, 3 lm, 2 stgm i første lm-bue, * 1 lm, spr. 2 stgm over, 3 stgm i næste lm-bue * Gentag fra * til *, 1 lm, spr. 2 stgm over.
4 omg: 3 lm, 1 stgm i samme m, * 2 stgm i næste m * Gentag fra * til * hele vejen rundt - Når omg. er afsluttet skal der være 42 stgm.
5 omg: * Spr. 2 m over, 7 stgm i næste m (Tredje m fra nålen), spr 2 m over, 1 fm i næste m * Gentag fra * til * (7 buer i alt)
6 omg: 3 lm, *3 lm, 1 fm i buens top, 3 lm, 1 stgm i fm (buens bund) * Gentag fra * til * omg. rundt. Afslut med 3 lm og 1 km i tredje lm fra omg. begyndelse.
7 omg: * 7 stgm i fm, spr. 3 lm over, 1 fm i stgm * Gentag fra * til * omg rundt og erstat sidste fm med en km.
8 omg: Som omg. 6
9 omg: Som omg. 7
10 omg: Som omg. 6
11 omg: Som omg. 7
12 omg: 3 lm, * 2 lm, 1 fm i buens top, 2 lm, 1 stgm i fm (buens bund) * Gentag fra * til *, 2 lm, 1 km i tredje lm fra omg. begyndelse.
13 omg: Som omg. 7
14 omg: km til buens top, * 2 lm, 1 fm i næste bues top * Gentag fra * til * omg. rundt.
15 omg: 3 lm, 1 stgm i første lm-bue, *2 stgm i næste lm- bue * Gentag fra * til * omg. rundt.
Luk af.

De kan stives på mange måder...
Jeg rører gerne 1 dl sukker ud i 1½ dl kogende vand til det er helt smeltet.
Kom påskeægget heri og sørg for det er godt gennemvæddet.
Kom en vandballon gennem hullet i toppen af påskeægget og pust den op (gøres nemt med en af de små pumper der følger med nogle ballonpakninger) til ægget har en ønsket form og hæng det til tørre.
Når ægget er helt tørt (efter ca 1 døgn ved alm. god stuetemperatur) sprænges ballonen og pilles forsigtigt ud af ægget.

Billedet er lånt hos Blomsterverkstad

Tusind tak Minna for jeg må dele Marie Samngård's opskrift her i Danmark.

Besøg Minna's blog Blomsterverkstad som for øjeblikket er fyldt med forår både ude og inde. Masser af blomster og boligindretning, skønne billeder om alt det vi drømmer om og som venter lige om hjørnet...


I de kommende dage er vores kalender fyldt til bristepunktet så...


... jeg tager lige en kort pause.

26 kommentarer:

  1. åh de er så fine, så tak fordi du har oversat opskriften til dansk

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er noget galt i omgang 4, har kun 40 masker ! ????

      Slet
  2. Hvor er de fine, dem må jeg vidst også have på min to do liste... Er ikke sikker på manden mener de hører hjemme på min ferie to-do liste, men nu er det jo ikke ham der har ferie;)

    SvarSlet
    Svar
    1. En ferie er kun en ferie hvis den bliver brugt til lige det man allerhelst har lyst til ;o)

      Slet
  3. Helt fantastisk - så ved jeg, hvad jeg skal lave i aften. Det bliver en smuk påske i år :)

    SvarSlet
  4. Ha en god pause ;0) Må se om jeg får hæklet nogen imens ;0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak - den var hektisk og nødvendig.. Og heldigvis ovre nu ;o)

      Slet
  5. Tak fordi du deler med os og god pause.

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme Dorte. Håber den kan bruges nu :o)

      Slet
  6. Tusind tak.... Ja jeg forsøgte mig sidste år, men kunne heller ikke tyde opskriften, selvom jeg egentlig godt kan hækle... !!! :) Nu må jeg vist prøve igen....

    SvarSlet
  7. Jeg syntes den er meget svær. Kan ikke få det til at passe. Er der fejl i opskriften eller er det mig der laver en fejl hver gang jeg prøver.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inge.
      Flere har nu fået lavet deres æg efter opskriften, og umiddelbart kan jeg ikke se fejl - men de kan sagtens være der alligevel :o)
      Send mig en mail med der hvor fejlen opstår (lisehalager@os.dk), så skal jeg prøve at vejlede dig...

      Slet
  8. Hvilket garn har du eksakt hæklet i? Og passer opskriften/størrelsen når du hækler i det lidt tyndere garn? ;-) de er vanvittigt flotte - skal prøves ig vil gerne hækle i det tynde garn. Må derfor høre hvad det hedder?;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det garn jeg hæklede dem i er købt i en genbrugsbutik uden labels af nogen art, så jeg kan desværre ikke svare dig... Men prøv i en garnforretning. De må kunne vejlede dig :o)

      Størrelsen bliver selvfølgelig lidt mindre når garn og nål er tyndere, men da de ikke skal passe til noget bestemt betyder det ingen ting - vandballonen skal bare ikke pustes lige så meget op når de skal stives.

      Rigtig god hæklelyst.
      Kh Lise

      Slet
  9. Hej. Jeg har hæklet ægget, men jeg er i tvivl, om jeg har gjort noget forkert. Jeg ender med en åbning, når jeg lukker af - er det korrekt?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er helt korrekt :o)

      Slet
    2. Og hvorfor skal der være en åbning?

      Slet
  10. Hmm..jeg kan simpelthen ikke få det til at passe ? Efter omg 4 har jeg kun 30 stgm...jeg er nødt til at starte med 14 fm i ringen for at få det til at passe?

    SvarSlet
  11. super tak for oversættelse. Kommer der mon flere forskellig "æg" mønstre? håber jeg

    SvarSlet
  12. Er der fejl i omg 4 jeg får kun 40 stm

    SvarSlet
  13. Hej og tak for oversættelse.
    Til de af jer, som oplever uligheder, kan jeg anbefale, at i tager et kig på den originale opskrift og sammenligner.
    De ER ikke helt ens.

    KH

    SvarSlet
  14. Fejlen ligger i række 3, i den svenske står der at der skal laves km frem til byen, 3 lm og 3 stgm 1 lm *3lm,1lm* rækken rundt. Så ender man med 21 masker

    SvarSlet
  15. Fejlen ligger i række 3, i den svenske står der at der skal laves km frem til buen, 3 lm og 3 stgm 1 lm *3stgm,1lm* rækken rundt. Så ender man med 21 masker og derved 42 i rk 4 hvor der hækles 2 stgm i både stgm og om luftmaske buerne.

    SvarSlet


Elsker kommentarer så læg endelig en hilsen :o)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...