mandag den 26. januar 2015

DIY - Flere hæklede karklude


Mit ønske om en hel stak hjemmehæklede karklude begynder at tage form. Nu er alt hvad jeg havde af grå bomuldsrester også ved at være opbrugt, så de kommende må blive i andre farver der passer til hjemmet.
Alle karkludene er 23 x 23 cm. Ønsker du dem i andre størrelser, så bare start med flere eller færre lm masker.


Disse to er hæklet i mønsteret "grums" i bomuldsgarn 8/4 på nål 3.
Jeg er startet med 50 lm og ellers fulgt opskriften på den lysegrå karklud HER.


Den mørkegrå er hæklet i vævehækling. Igen bomuldsgarn 8/4 og nål 3.
Her er jeg startet med 60 lm og fulgt opskriften på den mørkegrå HER.


Karkluden her er hæklet med halve stangmasker i v-mønster.
Hæklet i bomuldsgarn 8/4 på nål 3.

Ønsker du en anden størrelse end de 23 x 23 cm, starter du med et andet antal lige masker.
Start med 40 lm hvor af de 2 lm er vendemasker.
1 rk.: (1 hstgm, 1 lm, 1 hstgm) i 4. lm fra nålen, * spring næste lm over,  (1 hstgm, 1 lm, 1 hstgm) i næste lm * Gentag fra * til * til de sidste 2 lm, spring 1 lm over, 1 hstgm i den sidste lm. Vend med 2 lm.
2 rk.: *Spring 2 hstgm over, (1 hstgm, 1 lm, 1 hstgm) om næste lm* Gentag fra * til * til sidste lm, spring 1 hstgm over , 1 hstgm i vendemasken. Vend med 2 lm.
Gentag række 2 til karkluden er kvadratisk og luk af.


Nederst i bunken på første billede ligger endnu en karklud. Den er hæklet som et eksperiment i fastmasker med en stjerne i midten...
Den var ikke helt fotoklar - og mønsteret jeg har brugt heller ikke, så den må lige vente til i morgen...

16 kommentarer:

  1. De ser godt nok lækre ud. Skønne farver!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :o)
      Glæder mig til de er vasket så jeg kan tage dem i brug.

      Slet
  2. Flotte klude og jeg er vild med farverne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak.
      Farverne er også lige mig - det er det skønne ved håndarbejde. Man kan lave det i lige den farve der passer til ens humør og farvestil :o)

      Slet
  3. Det er imponerende som du hækler.... flot mønster, det får jeg lyst til at prøve....

    SvarSlet
  4. Skønne karklude :)
    Hvor mange gram garn bruger du ca. til en karklud ?
    Venlig hilsen
    Anette

    SvarSlet
  5. Hvor er de dog fine! Hvad er dine erfaringer med kludene i brug og holder de sig pæne?

    SvarSlet
  6. Hvilken bomuldsgarn har du brugt?

    Når jeg laver kluden, bliver den meget mere åben i mønsteret.

    SvarSlet
    Svar
    1. NÅ ja svarer lige selv 8/4 på nål 3 ;-)

      Slet
    2. Godt du fandt svaret :o)

      Slet
  7. Hvordan vasker du dem for at de er klar til brug? :D

    SvarSlet
    Svar
    1. De ryger i vaskemaskinen ved de grader der står på banderolen. Som regel er det 40 grader ved kulørte klude og 60 ved hvide :o)

      Slet
  8. Hej.
    Hvor mange gram går der ca til en karklud?
    De er super flotte dine klude :)

    SvarSlet
    Svar
    1. De sidste jeg har lavet brugte jeg et helt nøgle.. Prøv se indlægget her: http://halager.blogspot.dk/2015/09/hklede-karklude-og-en-stor-tak-til-dem.html
      Kh Lise

      Slet
  9. Hold da fast jeg er held vild med de karklude, hvoe er de flotte :-)

    SvarSlet


Elsker kommentarer så læg endelig en hilsen :o)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...