mandag den 30. september 2013

Chili til hele vinteren og hængende bremser


Jeg tømte drivhuset for de sidste chili i går. Af med stilken og op i minihakkeren. På en bageplade i ovnen ved 100 grader i 3 timer og vi har nu chili til hele vinteren...


Selv er jeg ikke den store fan af chili'ens brændende efterveer, men min kære mand kan spise det på ALT. Hans ynglings er chiliolie. Tørret chili i olivenolie. Stærkt som bare pokker!

Drengene er friske og afsted igen. Nu er det bare mig der sidder og hænger lidt i bremsen. Tung i kroppen, ugidelig og sløv. Måske det bare er mandag... Walters lillebror er færdig og skal bare monteres. Opskriften er klar. Måske jeg skulle gå igang med ham.. Måske.. *suk*.. Gider ikke at være syg! Gider ikke være ugidelig!

Mon et skud chili ville gøre underværker...?

22 kommentarer:

  1. Åhh Lise. Jeg ønsker sådan at du får fikset den bremse ;-) Det er så surt at være syg
    Bliv-resk-knus Signe

    SvarSlet
    Svar
    1. Sov, syede, sov lidt mere, strikkede lidt.. Og nu er jeg frisk igen :o)

      Slet
  2. Øj! Jeg ELSKER også bare chili - jo stærkere jo bedre! Tror også vi må plante nogle i drivhuset næste år. Det skulle være ret nemt at have med at gøre?! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. De er super nemme, så længe de får en sjat vand en gang i mellem ;o)
      Når selv jeg kan holde liv i dem - ja så kan alle!

      Slet
    2. Det lyder godt. Jeg er heller ikke født med grønne fingre. :-)

      Slet
  3. Her hænger de stadig på grenene. Chili er min drengs projekt, for jeg har det nemlig heller ikke så godt med den brændende fornemmelse. Til gengæld fik vi plukket alle æblerne, og dem var der mange af ;o)
    Stakkels dig ... det er SÅ træls, som man siger på jysk ;o) , måtte også selv ned at ligge nogle dag i sidste uge, øv !!!
    God bedring, søde

    SvarSlet
    Svar
    1. Godt du er ovenpå igen kære - nøjedes med i går, hvilket også var rigeligt...

      Chili er kun for mandens skyld. Tillgengæld glæder jeg mig vildt til vores æbletræ bærer flere frugter, men hvad kan man forlange af et 2 år gammelt æbletræ. Vi fik 11 æbler i år. De var gode og blev nydt som de var ;o)

      Slet
  4. start med en chilidrik, mon ikke den kan tage det værste ;) lækkert med lager til vinteren

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg var en tøse-tøs! Turde ikke :o)

      Slet
  5. Sådan en dag havde jeg i går - altså.. en hængedag!
    Jeg vågnede med ondt i halsen og tænkte også mit, men efter en pænt lang morfar (tæl timer!) var jeg, bortset fra trætheden, frisk igen :-)
    Så krydser for, at du bare er blevet overfaldet af mandagstrætheden - det kan jo ske, for selv den bedste.

    Jeg har ikke selv lært det der med chili.. endnu.. for min bror er ivrig chilidyrker og snakker jævnligt om, hvad de gør ved maden - det handler jo ikke bare om stærkhed. :)
    Mon han en dag smitter??

    God bedring, god mandag og god...... bare god dag! ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Godt du også kunne nøjes med en enkelt hængedag Helle :o) Det er så surt at ligge der og ha ondt af sig selv.

      Måske din bror kan smitte dig - jeg er endnu ikke blevet smittet af manden. Er ikke god til det der brænderi i munden... Men det skulle være så sundt siger de kloge. Så hellere være usund!

      Slet
  6. Du napper bare en tår af den chilliolie - så slipper du får at blive syg :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tror først jeg bliver rigtig syg, hvis jeg drikker af flasken Gitte - jeg tør ikke, men det blev heldigvis heller ikke aktuelt. Sofaen var lige så god ;o)

      Slet
  7. ummm, jeg burde følge dit gode eksempel. Jeg har masser af chili i drivhuset. Sidste år blev de små bare syet på en tråd og tørret. Det virkede også fint.
    Go bedring til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Så kunne de selvfølgelig også hænge og pynte i mens - god idé Hanne :o)

      Slet
  8. Tror sagtens at det der chili kan brænde sygdommen ud af din krop. Bare i gang.
    Herhjemme er det også manden min, der ikke kan få det stærkt nok - og mig der bare en gang imellem foretrækker en flad med leverståhej (behøws altså ikke altid være så eksotisk-agtigt).
    Flotte chilier, fedt med et lager og god bedring søde Lise.
    Ps. skal hilse fra strudsen som nu er blevet til en flamingo, mest fordi yngstemand ikke lige kunne huske hvad det var for en stor fugl (hahahahaha).

    SvarSlet
    Svar
    1. Hahaha.. Har han også malet den lyserød? :D
      Ufattelig så mange gener der er i de kaniner. Tror jeg skal igang med noget slægtsforskning ;o)

      Slet
  9. Så har i stærke sager på lager, hvor dejligt ;O) Har ikke prøvet at smage chiliolie, men det lyder nu dejligt, bare det ikke er alt for stærkt. Et par skefulde, og du er måske på toppen igen...eller også må du unde dig selv en stille mandag. Pas godt på dig selv. Kh Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg prøvede den stille mandag i selskab med sofaen og afslapning - uden chilidrinks ;o)
      Det hjalp heldigvis og jeg er klar til nye udfordringer...

      Slet
  10. Der gik lige lidt egern i den hva`? :-) Mums siger jeg bare - hvilke lækkerier.
    Knus Susan

    SvarSlet
    Svar
    1. Total egern gik der i den ;D
      Nu kan vi klare os hele vinteren - og lidt til tror jeg ;o)

      Knus også til dig.

      Slet
  11. Der gik lige lidt egern i den hva`? :-) Mums siger jeg bare - hvilke lækkerier.
    Knus Susan

    SvarSlet


Elsker kommentarer så læg endelig en hilsen :o)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...